Gå till innehållet

4/2006

Ny rysk ordbok

Litteratur

Alexander Paile

Det har inte kommit ut någon stor ordbok för språkparet ryska–svenska på många år. Norstedts …

Radiospråket upprör alltid

Artiklar

Maria Lindh-Garreau

Jenny Sylvin vet att trollkarlen kommer från os eller åss, men aldrig från ots. Sylvin är ny språkvårdare på Rundradion.

Nya järnvägar

Artiklar

Den nya ringbana som planeras i Vanda och som ska förena Mårtensdalsbanan med stam­banan (med …

Offentlig upphandling: tävlan, förfarande eller infordran?

Artiklar

Mats-Peter Sundström

Det finlandssvenska översättningslånet anbudstävlan/anbudstävling har många svenska motsvarigheter, som här presenteras av Mats-Peter Sundström, översättare vid Europaparlamentet.

Pluricentriska språk

Artiklar

Mikael Reuter

Svenskan i Finland talas som modersmål av ett litet mindretal av befolkningen men åtnjuter ändå …

Om igen – än en gång

Artiklar

Minna Levälahti

Bruket av tidsadverbet igen i finlandssvenskan behandlas i en artikel av Christina Melin i Språkbruk …

Mula och mulning

Artiklar

Fråga: Vad heter lumipesu på svenska? Mina kolleger från Vasa sade att de brukade tala …

Med texten i fokus

Litteratur

Ylva Forsblom-Nyberg

Kraven på välskrivna och välstrukturerade texter ökar i takt med att allt fler människor i …

Språkrum och språkbruk

Artiklar

Gun Oker-Blom

Antalet tvåspråkiga familjer har sedan 1980-talet stadigt ökat från en femtedel till nästan en tredjedel av alla skolelever, och detta påverkar naturligtvis språket i de finlandssvenska skolorna. Huvudmålet för Utbildningsstyrelsens spetsprojekt Språkrum är att ge finlandssvenska lärare med heterogena barngrupper fungerande undervisnings- och inlärningsstrategier, dvs. utveckla språkpedagogiska arbetssätt för att underlätta och utveckla barns språkutveckling och inlärning. Gun Oker-Blom, som är ledare för projektet, berättar om Språkrum.

Kompetenshöjande ord

Artiklar

Minna Levälahti

Den dynamiska utbildningsvärlden och de utbildningsord som pedagogerna bollar med kan vara svåra att greppa. Språkvårdaren Minna Levälahti reder ut några av de begrepp som har med kompetensutveckling att göra.