4/2010
Gränsen mellan myndighetsinformation och reklam suddas ut
Artiklar
Charlotta af Hällström-Reijonen, Eva Orava
Kan vi medborgare lita på att informationen vi får är objektiv? Och vad är det …
Heta känslor i ett kyligt landskap
Artiklar
Annika Bergström
Det svenska valet 2010 är nyligen över. Under valrörelsen har känslorna svallat heta och de politiker som förmått hålla huvudet kallt i en het debatt när de attackerats av politiska motståndare, men ändå lyckats framstå som känslomässigt varma och medkännande mot medborgarna, har ansetts stå som segrare på den politiska prispallen i media dagen efter. Politiker som inte stått pall för trycket har istället riskerat att bli iskalla kandidater i striden om makten i det svenska samhället.
Tillgänglig information som målsättning
Artiklar
Eva Orava
Låt oss tänka på begreppet tillgänglighet. Vad gör att t.ex. myndighetsinformation kan klassas som tillgänglig? Att den finns i någon slags form på internet? Att ”de flesta” har möjlighet att ta till sig den? Nej, då är nog kraven väldigt lågt ställda. Med vilka olika mätare borde vi då egentligen bedöma tillgängligheten?
Unglaublich wunderbar!
Krönikan
Andrea Reuter
Häromveckan var jag på en hemmafest på Södermalm i Stockholm. Gästerna bestod av ungefär 20 …
Accent vid stor bokstav
Artiklar
Fråga: Ska accent sättas ut när ord skrivs med stora bokstäver (IDÉER eller IDEER)? Ja, …