Gå till innehållet

4/2010

Gränsen mellan myndighetsinformation och reklam suddas ut

Artiklar

Charlotta af Hällström-Reijonen, Eva Orava

Kan vi medborgare lita på att informationen vi får är objektiv? Och vad är det …

Heta känslor i ett kyligt landskap

Artiklar

Annika Bergström

Det svenska valet 2010 är nyligen över. Under valrörelsen har känslorna svallat heta och de politiker som förmått hålla huvudet kallt i en het debatt när de attackerats av politiska motståndare, men ändå lyckats framstå som känslomässigt varma och medkännande mot medborgarna, har ansetts stå som segrare på den politiska prispallen i media dagen efter. Politiker som inte stått pall för trycket har i­stället riskerat att bli iskalla kandidater i striden om makten i det svenska samhället.

Tillgänglig information som målsättning

Artiklar

Eva Orava

Låt oss tänka på begreppet tillgänglighet. Vad gör att t.ex. myndighetsinformation kan klassas som tillgänglig? Att den finns i någon slags form på internet? Att ”de flesta” har möjlighet att ta till sig den? Nej, då är nog kraven väldigt lågt ställda. Med vilka olika mätare borde vi då egentligen bedöma tillgängligheten?

Unglaublich wunderbar!

Krönikan

Andrea Reuter

Häromveckan var jag på en hemmafest på Södermalm i Stockholm. Gästerna bestod av ungefär 20 …

Accent vid stor bokstav

Artiklar

Fråga: Ska accent sättas ut när ord skrivs med stora bokstäver (IDÉER eller IDEER)? Ja, …