Gå till innehållet

3/1999

Titlar i bestämd eller obestämd form

Artiklar

Fråga: Hur vet man när en titel eller en yrkesbeteckning står i bestämd form och när den står i obestämd form?

Å eller på?

Artiklar

Fråga: Används prepositionen å över huvud taget längre, eller har den helt ersatts av på?

Källhänvisningar till Internet

Artiklar

Fråga: Hur skall jag göra när jag har använt information som jag har hittat på webben i t.ex. en uppsats, och vill hänvisa till den?

Språkbadsdidaktik och språktillägnande

Litteratur

Charlotta af Hällström-Reijonen

I boken Språkbad sammanfattar och diskuterar professor Christer Laurén resultaten av språkbad och språkbadsforskning i …

Fasta fraser i svenskan

Litteratur

Mia Falk

Kärnan av ett idiomatiskt svenskt språkbruk utgörs av fasta fraser, dvs. ord som vanligtvis uppträder …

Social kompetens

Artiklar

Fråga: Vad betyder social kompetens?

Finlandssvenskan i tusen år

Artiklar

Marika Tandefelt

Inför tusenårsskiftet kan det vara intressant att se på finlands­svenskans uppkomst och utveckling fram till nu. Professor Marika Tandefelt ger här en historisk tillbakablick på finlandssvenskan genom tiderna. Artikeln är uppdelad i två delar och den avslutande delen publiceras i nästa nummer av Språkbruk.

”Kva tu ha blivi spansk!”?

Redaktionen väljer

Åsa Mitts

Kontrasten mellan stad och bygd, högspråk och dialekt har många gånger varit konfliktfylld. Dialekten har dalat, men också stigit i popularitet under årens lopp. Åsa Mitts skriver om attityderna till Finlands svenska dialekter under olika tidsperioder.

Termer för bevisning i domstol

Artiklar

Fråga: Vad är skillnaden mellan bevisbörda, bevismedel, bevisfaktum och bevistema?

Tvåspråkigheten i Helsingfors svenska skolor

Artiklar

Ellinor Hellman

Hösten 1997 pågick en intensiv debatt i Hufvudstadsbladet om den språkliga situationen i Helsingfors svenska skolor, där många elever kommer från tvåspråkiga hem. Ellinor Hellman, lektor i modersmål och litteratur i Åshöjdens grundskola, skrev sin avhandling pro gradu om ämnet och redogör här för huvudlinjerna i debatten.