2/1997
Medlem av eller i?
Artiklar
FRÅGA: Heter det medlem av eller medlem i? SVAR: Båda går bra, men det verkar …
Ryska dockor
Artiklar
FRÅGA: Vad heter de där ryska dockorna där den större dockan rymmer en mindre och …
Man lär så länge man har elever
Artiklar
Susanna Karjalainen
Den förra finsk-svenska utbildningsordlistan kom ut för nästan tjugo år sedan. Det har skett en hel del inom utbildningsområdet sedan dess, och det betyder att också terminologin fått genomgå stora förändringar. I sommar utkommer en ny utbildningsordlista. Susanna Karjalainen, redaktör för ordlistan, presenterar här ny terminologi inom området.
Nummertecken
Artiklar
FRÅGA: Vad heter tecknet # ? SVAR: Nummertecken. På engelska talar man om number sign.
CD-perussanakirja – ’Finsk basordbok’ på cd-rom
Litteratur
Nina Martola
Den finska, enspråkiga ordboken Suomen kielen perussanakirja (’Finsk basordbok’) som publicerades i tre band under …
Hugo Bergroth-priset 1997
Artiklar
Hugo Bergroth-sällskapets språkdag på Hana-holmen den 20 maj blev en stor succé. Uppslutningen var stor; …
Euro
Artiklar
FRÅGA: Hur böjer man euro? SVAR: Euro, som uttalas stavningsenligt (jfr Europa), har samma form …
Två vägar
Litteratur
Björn-Eric Mattsson, Nina Nissas
I sin recension av ATK-sanakirja (Språkbruk 1/97) förundrar sig Robin Fortelius över att den svenska …
Snurrig av alla sektorer?
Artiklar
I olika sammanhang läser och hör vi om sektorer av olika slag såsom den offentliga, …
Rikssvensk syn på svenskan i Finland
Artiklar
Marika Tandefelt
Det är inte alltid en doktorsavhandling får en riksdagsman att agera. Så har i varje fall skett med Christina Melin-Köpiläs avhandling om finlandssvenska elevers skriftspråk. De resultat hon lägger fram, och inte minst den slutsats om finlandssvenskans förhållande till andra varieteter av det svenska språket hon vill dra, har fått Kristliga förbundets ordförande Bjarne Kallis att undra om regeringen inte borde ingripa. I denna artikel skriver Svenska språknämndens ordförande Marika Tandefelt om Melin-Köpiläs avhandling och berömmer somt, men ifrågasätter annat.