Gå till innehållet

Arkiv

Barn som läser blir framgångsrika

Läsning är enormt viktigt för barn och unga, det råder det ingen tvekan om. Läskompetensen bland barn i Finland är god men håller på att försämras. Satya Brink ger konkreta förslag på hur denna trend kan brytas.

Folkmålsstudier

Folkmålsstudier 52, Helsingfors 2014. Red. Hanna Lehti-Eklund, Camilla Lindholm och Caroline Sandström. 179 sidor.

Terminologicentralen TSK 40 år

I år fyller Terminologicentralen TSK 40 år. Det uppmärksammas med ett jubileumsseminarium(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt …

Språkfrågor

Farlig sjukdom Fråga: Skrivs borrelios med stor eller liten bokstav? Liksom andra sjukdomsnamn, till exempel …

Modersmålsundervisningen i Sverige och Finland – några gymnasieelevers tankar

Att det undervisas på samma modersmål i två grannländer (svenskan är minoritetsspråk i Finland och majoritetsspråk i Sverige) är rätt unikt. Både Sverige och Finland är länder där i stort sett liknande kultur, förutsättningar och normer präglar ungdomskulturen, och därför anser jag att modersmålsundervisningen är intressant att titta närmare på. Eftersom skolämnet heter olika i de två länderna, svenska i Sverige och modersmål och litteratur i Finland, kommer jag i denna artikel att tala om modersmålsämnet svenska/modersmålsundervisningen som ett gemensamt begrepp för skolämnet.

Härligt, säger svensken!

Härligt! säger servitrisen när vi beställer in en sallad och pannkakor. Dottern insisterar på att …

Ledare

Barn som läser blir framgångsrika, får vi läsa i Satya Brinks artikel(avautuu uuteen ikkunaan) i …