Innehållsbilder
Vad finns det i bokstavssoppan?
Artiklar
Robin Eriksson
Vad krävs för att ta fram ett nytt språkteknologiskt system? Ett till synes enkelt praktiskt kategoriseringsproblem illustrerar vilka utmaningar korpuslingvistiken kämpar med.
Svensk-finskt översättarseminarium i Åbo
Artiklar
Det årligen återkommande svensk-finska översättarseminariet ordnas den 2–3 oktober 2014 på hotell Radisson Blu Marina …
Ledare
Artiklar
Charlotta af Hällström-Reijonen
Med jämna mellanrum anklagas finlandssvensk språkvård för att arbeta mot dialekter och naturligt talspråk. Språkvårdens …
Resultat av webbenkäten Vet du var Napo finns?
Artiklar
Den 19 februari 2014 var det 300 år sedan slaget vid Napo i Storkyro. I …
Staden Ekenäs i Raseborgs kommun
Artiklar
Leila Mattfolk
Språkvården vid Institutet för de inhemska språken och svenska och finska språknämnderna föreslår att begreppet stad som administrativ kategori stryks när kommunallagen förnyas.
Makten och managementiskan
Krönikan
Alf Rehn
Management – bara ordet. Ett mångdubbelt lånat ord, först från italienskans maneggiare (från latinets manus) …
Svårtolkad text
Artiklar
Monica Äikäs
Alla har vi någon gång fått anstränga oss för att förstå tankegången i en text. Monica Äikäs tar upp några orsaker till att texter kan vara svåra att tolka för läsaren.
Framtiden ljus för språkexperten
Artiklar
Anna Maria Gustafsson
Vi finlandssvenskar lever på sätt och vis i en översatt verklighet. Så gott som alla …
Elever får smak för svenskan på nytt nordiskt café
Artiklar
Leila Malmefjäll
Diskussionen om finskspråkiga elevers svenskundervisning i Finland har mestadels haft ett negativt fokus. Fördelarna med att kunna svenska har hamnat i skymundan. På Kulturkontakt Nord bestämde man sig för att göra något som belyser saken ur en positiv synvinkel. Man bjöd in finskspråkiga högstadieungdomar för att erbjuda dem en ledig miljö att tala svenska i och för att göra dem bekanta med Norden.
Språkstödsmentorn stärker svenskan i skolan
Artiklar
Anna Slotte-Lüttge, Liselotte Forsman
Modersmålslärarna i vår finlandssvenska skola har en central roll för svenskan i skolan, men det är inte meningen att de ensamma ska bära hela ansvaret. Det är viktigt att hela lärarkollegiet engageras, och genom att ha språkstödsmentorer i skolan kan språket medvetandegöras mer än tidigare.