Innehållsbilder
Franchising
Artiklar
Fråga: Den språkfråga jag har gäller orden franchise och franchising i sammansättningar. Formen franchise tycks …
De e
Artiklar
Mona Forsskåhl
Jag har i min undersökning valt att fokusera på en mer okonventionell enhet i grammatisk …
Uttalet av Murmansk
Artiklar
Fråga: Svenska Teatern sätter upp en pjäs om Mannerheim i höst, och nu undrar ensemblen …
Konstgjorda jobb
Artiklar
Fråga: Under den finska valdebatten har jag hört ett för mig helt nytt ord, tempputyö. …
Nämnd, inte glömd
Artiklar
Marika Tandefelt
Ordföranden för Svenska språknämnden i Finland, Marika Tandefelt, har läst historiken över Svenska språknämnden i Sverige. Hon tycker boken borde vara obligatorisk kurslitteratur för alla som studerar svenska.
Lampaska huset
Artiklar
Fråga: I vilken form ska vi skriva namnet på en byggnad som ska namnges efter …
Kund, klient eller patient?
Artiklar
Fråga: Jag har förstått att man inom social-, hälso- och sjukvården bör använda klient för …
Vårt bästa arv – festskrift till Marika Tandefelt
Litteratur
Rune Skogberg
Den 21 december 2006 fyllde Marika Tandefelt 60 år. Dagen till ära hedrades språk-professorn med …
Med vänlig hälsning
Artiklar
Fråga: Jag har en språkvårdsfråga om en sak som kan kännas uppenbar. Jag har tagit …
En kappsäck kommer lastad – full av språkstimulerande idéer och uppslag
Artiklar
Lina Antman
För fem år sedan samlades skoldirektörerna i sex kommuner i norra Österbotten kring kaffebordet och diskuterade språk. Det blev en livfull och engagerad diskussion kring hur man tillsammans och på bästa sätt ska stärka och stimulera barnens språkliga utveckling och väcka deras läslust. Tre år och ett gemensamt projekt senare flödar idéerna och tipsen fram och tillbaka genom de nyöppnade kanalerna mellan både kommunerna och de olika instanser som utbildar och fostrar våra barn. – Språket är intimt förknippat med vår självkänsla. Att kunna uttrycka sig är viktigt, men också att lära sig lyssna – vi behöver alla bli sedda och få känna att någon lyssnar på oss och försöker förstå oss, även om man inte håller med, säger Pia Norrbäck-Kackur, som hållit i trådarna för språkstimuleringsprojektet Dialogen. Hon står också som redaktör för idéboken Dialogen – ett språkstimuleringsprojekt (2005).