Gå till innehållet

Innehållsbilder

Franchising

Artiklar

Fråga: Den språkfråga jag har gäller orden franchise och franchising i sammansättningar. Formen franchise tycks …

De e

Artiklar

Mona Forsskåhl

Jag har i min undersökning valt att fokusera på en mer okonventionell enhet i grammatisk …

Uttalet av Murmansk

Artiklar

Fråga: Svenska Teatern sätter upp en pjäs om Mannerheim i höst, och nu undrar ensemblen …

Konstgjorda jobb

Artiklar

Fråga: Under den finska valdebatten har jag hört ett för mig helt nytt ord, tempputyö. …

Nämnd, inte glömd

Artiklar

Marika Tandefelt

Ordföranden för Svenska språknämnden i Finland, Marika Tandefelt, har läst historiken över Svenska språknämnden i Sverige. Hon tycker boken borde vara obligatorisk kurslitteratur för alla som studerar svenska.

Lampaska huset

Artiklar

Fråga: I vilken form ska vi skriva namnet på en byggnad som ska namnges efter …

Kund, klient eller patient?

Artiklar

Fråga: Jag har förstått att man inom social-, hälso- och sjukvården bör använda klient för …

Vårt bästa arv – festskrift till Marika Tandefelt

Litteratur

Rune Skogberg

Den 21 december 2006 fyllde Marika Tandefelt 60 år. Dagen till ära hedrades språk-professorn med …

Med vänlig hälsning

Artiklar

Fråga: Jag har en språkvårdsfråga om en sak som kan kännas uppenbar. Jag har tagit …

En kappsäck kommer lastad – full av språkstimulerande idéer och uppslag

Artiklar

Lina Antman

För fem år sedan samlades skoldirektörerna i sex kommuner i norra Österbotten kring kaffebordet och diskuterade språk. Det blev en livfull och engagerad diskussion kring hur man tillsammans och på bästa sätt ska stärka och stimulera barnens språkliga utveckling och väcka deras läslust. Tre år och ett gemensamt projekt senare flödar idéerna och tipsen fram och tillbaka genom de nyöppnade kanalerna mellan både kommunerna och de olika instanser som utbildar och fostrar våra barn. – Språket är intimt förknippat med vår självkänsla. Att kunna uttrycka sig är viktigt, men också att lära sig lyssna – vi behöver alla bli sedda och få känna att någon lyssnar på oss och försöker förstå oss, även om man inte håller med, säger Pia Norrbäck-Kackur, som hållit i trådarna för språkstimuleringsprojektet Dialogen. Hon står också som redaktör för idéboken Dialogen – ett språkstimuleringsprojekt (2005).